Prije 130 godina prvi vlak ušao u Mostar

Zvukovi parne lokomotive obavijene dimom i “klepetanjem” drvenih klupa putničkih vagona su obilježili ona vremena kojih se nešto stariji Mostarci rado prisjećaju, prolazeći danas centrom grada, pored nekadašnje stare Željezničke postaja u Mostaru.

U novinskoj vijesti objavljenoj u mostarskom “Novom Hercegovačkom Bosiljku“, od 30. kolovoza 1884. godine stajalo je: “Glasa se kako će opća radnja željeznice Mostar- Metković započeti  8. idućeg mjeseca, te do 30. travnja 1885. mora biti izručena sa svim gotova državi“.

Ova vijest je obradovala mnoge građane Mostara, jer je značila da će taj grad biti povezan sa ostalim mjestima tadašnjom suvremenom, za ove prostore novom, putnom komunikacijom, piše Klix.

Kako je izgradnja ove dionice započela iz dva smjera, Mostara i Metkovića, već 17. veljače 1885. godine, krenula je prva lokomotiva sa mostarske stanice do naselja Čekrk,dokle je u tom momentu pruga bila potpuno dovršena, a 28. veljače pruga je bila osposobljen do Jaseničkog mosta (cca 10 km).

Iz smjera Metkovića prema Mostaru istovremeno je dovršeno bilo prvih desetak kilometara pruge.

Nije se dugo čekalo na završetak ove relacije jer je već 18 travnja 1885. godine, oko 20.00 sati u Mostar stigao prvi vlak iz Metkovića, ali do svečanog otvaranja pruge prošlo je još dva mjeseca.

Uz ogromno prisustvo i oduševljenje građana Mostara 13. lipnja 1885. godine, oko 10.30 sati stigao je na Željezničku postaju u Mostar prvi voz iz Metkovića koji je iz ovog mjesta bio ispraćen zvonjavom zvona i pucanjem iz topova.

Stara Željeznička stanica u Mostaru bila je prepoznatljiva po tome što je od strane ulice imala čekaonicu sa blagajnama, a sa druge strane zgrade izlaz na perone.

Sa strane prema kolosijecima nalazio se lijepo uređen restoran, ili “željeznička restauracija“. Na katu iznad, bili su stanovi, u kojima je stanovalo željezničko osoblje, piše Klix.

Šest godina kasnije, počeli su voziti prvi vozovi do Sarajeva, na sjever. Prije toga, godinu po godinu, u pravcu sjevera bile su završavane dionice pruge dolinom Neretve do Konjica, a kasnije i najteži dio pruge, uz Bradinu i kroz tunel na Ivanu.

Konačno, 1. kolovoza 1891.godine, malo prije osam sati ujutro krenuo je prvi voz iz Mostara za Sarajevo, što je simbolično značilo otvaranje i ove dionice.

U vrijeme dok se je radila dionica Mostar – Sarajevo, stanovnici grada na Neretvi su se koristili blagodatima izgrađene dionice Mostar – Metkovići.

Organiziraju se “zabavni vozovi“, koji su u ljetnom periodu vozili Mostarce na izlet u obližnje Žitomisliće , s polaskom iz Mostara u 14.00 a povratkom u 19.00 sati.

U dane vožnje “zabavnog vlaka“, na željezničkoj stanici u samo jutro postavljala bi se velika crveno-bijela zastava. To je bio znak da taj dan kreće “zabavni vlak“.

Željeznička rampa uskotračne željeznice zadnji put je bila podignuta 05. studenog 1965. godine, dan kad je popularni “Ćiro“ zadnji put “protutnjao” kroz Mostar.

Taj dan narod je stajao cijelom dužinom pruge koja je prolazila kroz samo središte grada i aplauzom ispraćao “legendu“ koja je “tutnjala” više od 80 godina kroz Mostar.

Od tada je zgrada stare Željezničke stanice prepuštena sama sebi, a u posljednjem ratu je potpuno devastirana i danas predstavlja, nažalost, ruglo u najužem centru grada Mostara.

Danas mnogi Mostarci, kada bi imali priliku, ne bih je propustili da osjete dašak prošlih vremena, ili da svoju djecu i unuke, podsjete na vrijeme kad brzina nije bila bitna.

Usprkos višesatnim putovanjima “Ćirom”, na relaciji od samo stotinjak kilometara, stizali su sve obaviti na vrijeme, a pritom uživati u prekrasnim krajolicima krševite Hercegovine i šumovite Bosne kroz koju je “Ćiro” prolazio.

Staru željezničku postaju u Mostaru kako je izgledala nekad a kako sad možete pogledati u priloženim fotografijama kao i neke od predivnih krajolika Bosne i Hercegovine, kroz koje je “Ćiro“ prolazio./HMS/

Najnovije

KORONA-PANICI JE KRAJ?

I Lauc i Đikić se slažu – nema potrebe za brojanjem zaraženih

Broj pozitivnih PCR testova nije skroz pouzdan pokazatelj broja oboljelih od Covida-19, što se vidi po velikom nesrazmjeru broja potvrđenih slučajeva i umrlih u...