MUĆKE S NATJEČAJEM EBRD odustala od kreditiranja mosta između Hrvatske i BiH?

Europska banka za obnovu i razvoj povukla se prije dva mjeseca iz projekta financiranja gradnje mosta preko Save između Hrvatske i BiH kod mjesta Svilaj, potvrđeno je portalu Index.hr u Hrvatskim autocestama (HAC), prenosi Hrvatski Medijski Servis.

Koji su razlozi povlačenja banke nisu otkrili, ali nema sumnje da je odluci pripomogla činjenica što se više od godinu dana ne zna tko je pobjednik drugog natječaja za gradnju mosta, zaključuje Index..

Viadukt želja investitora pa i po cijenu skuplje gradnje

Zanimljivo je što su investitori, HAC s hrvatske strane i Ministarstvo komunikacija i prometa s bosanskohercegovačke, u oba natječaja htjeli dodijeliti posao Viaduktu koji ni prvi, ni drugi put nije imao najpovoljniju ponudu. To se, međutim, nije dogodilo zbog inzistiranja EBRD-a, banke koja je nedavno napustila ovaj projekt ugovoren prije gotovo četiri i pol godine sporazumom između Hrvatske i BiH, piše Index.

Ponude drugog natječaja otvorene su u ožujku 2013. godine i po kriteriju najjeftinije ponude posao je trebao dobiti španjolski OHL s hrvatskim partnerom Skladgradnjom. S 23,8 milijuna eura bili su pola milijuna eura jeftiniji od Hidroelektre Niskogradnje i banjalučkog Integral inženjeringa. Viadukt je bio treći s 24,8 milijuna eura. Na natječaj se javio i pobjednik prvog natječaja austrijski Strabag, no ponuda od 25,8 milijuna eura stavila ih je na začelje liste.

Nema više EBRD-a u Svilaju

Zašto još uvijek nije odabran izvođač, novinari Indexa pitali su hrvatskog ministra prometa Sinišu Hajdaša Dončića, koji je u nekoliko navrata nakon sastanaka sa svojim bh kolegom, ministrom komunikacija i prometa Damirom Hadžićem tijekom 2013. godine optimistično najavljivao kako radovi na Svilaju samo što nisu započeli. Nažalost, od Hajdaš Dončića nikakav komentar nisu dobili, već su novinare Indexa iz Ureda ministra uputili na HAC, hrvatskog partnera u gradnji mosta kod Svilaja.

“U svezi navoda o financiranju izgradnje mosta, dužni smo ukazati na ispravnost informacije o načinu financiranja. BiH strana financirat će polovicu budućeg ugovora iz proračunskih sredstava, dok je HAC po prvotnom planu svoj dio ugovora trebao financirati sredstvima EBRD-a i EIB-a. Odlukom banaka, pola budućeg ugovora HAC bi financirao isključivo iz sredstava zajma EIB-a, dok je EBRD prenamijenio sredstva svog zajma na financiranje izgradnje drugih dionica koridora Vc”, pojasnili su u HAC-u izlazak EBRD-a iz posla s mostom Svilaj.

HAC: U tijeku je ocjena ponuda

O trenutnom stanju, godinu i tri mjeseca nakon otvaranja ponuda, u HAC-u kažu sljedeće.

“Što se tiče trenutnog stanja na ovoj dionici, i dalje je u tijeku ocjena ponuda i usuglašavanje stavova između naručitelja HAC-a i Ministarstva komunikacija i prometa BiH i EIB-a, a iz razloga povjerljivosti same procedure nismo u mogućnosti dati više informacija.”

U HAC-u tvrde da ništa ne znaju o tome da da se natječaj namješta za Viadukt.

Mućke s natječajima

Otezanje s odabirom izvođača i šutnja ministra Hajdaš Dončića otvaraju prostor za razne špekulacije. U BiH mediji su već donijeli nekoliko zanimljivih napisa uključujući i onaj da je ministar Hadžić pod istragom zbog mućki oko natječaja. Bosanskohercegovački mediji već godinu dana naširoko raspredaju kako se posao po svaku cijenu želi dati Viaduktu.

 Četiri godine ne mogu odabrati izvođača?!

Muke po mostu Svilaju ogledni su primjer s kakvim se iskušenjima moraju suočiti investitori, piše Index..

S projektom se započelo u ožujku 2010. godine kada je zaključen sporazum BiH i RH o gradnji mosta. Na prvom natječaju u veljači 2012. godine pobijedio je Strabag, no kako nije na vrijeme uveden u posao, kasnilo se jedan dan (!), ugovor je raskinut te je stvar završila na sudu s povećim odštetnim zahtjevom od par milijuna eura. Investitori predlažu da most radi drugi najpovoljniji ponuđač, tvrtka Viadukt, zajedno sa zeničkom kompanijom Metalno, i to za 25,6 milijuna eura. Na inzistiranje EBRD-a nije odabran Viadukt, već je raspisan novi međunarodni natječaj. Ponude su otvorene u ožujku 2013. godine, no odluke o izvođaču još uvijek nema.

Predviđeni rok završetka gradnje bio je, inače, dvije godine. Ispada, zaključuje Index, da jedan tako banalan građevinski projekt treba ugovarati dvostruko duže od same gradnje?! Gotovo je nemoguće da se radi o tehničkim, već je sasvim sigurno riječ o problemima druge naravi.

Nije jasno ni zašto ministar Hajdaš Dončić danas šuti o natječaju za gradnju mosta Svilaj, ako je o tome tako rado govorio prošle godine?

“Duboko vjerujem, poštivajući regulativu Europske investicijske banke i Europske banke za obnovu i razvoj, da bi izvođači radova na mostu u Svilaju mogli u šestom mjesecu započeti radove”, kazao je Hajdaš Dončić u ožujku 2013. godine nakon sastanka s kolegom Hadžićem. Sastanak je održan potom i u svibnju, kada je valjda zaključeno da se po drugi put progura Viadukt. Od tada je prošlo godinu dana, no tko će zabiti lopatu kod Svilaja sve je neizvjesnije. Pretpostavlja se da je u tom razdoblju došlo do suprotstavljanja europskih banaka nakanama investitora s Viaduktom, što je onda za posljedicu imalo “daljnje usuglašavanje stavova”, kako to objašnjavaju u HAC-u u ime ministra Hajdaš Dončić.

Hadžić: Viadukt ispunjava sve uvjete

S druge strane Save, ministar Hadžić je iskazivao donekle drugačije od hrvatskog partnera.

Prije tri mjeseca ustvrdio je kako je “međudržavna komisija završila svoj dio posla te je prije godinu dana poslala evaluacijski izvještaj prema EIB-u i EBRD-u. Do danas nismo dobili odgovor, dakle već gotovo dana čekamo konačnu potvrdu za realizaciju ovog projekta.”

Hadžić je tada pojasnio i zbog čega treba dodijeliti posao Viaduktu, kao i na prvom propalom natječaju, kada je pobijedio Strabag pa nije uveden na vrijeme u posao.

“Prvorangirani (OHL/Skladgradnja) promašio je temu. Njegova ponuda nije bila u skladu s natječajnom procedurom, odnosno, uvjetima tendera. Drugorangirana firma (Hidroelektra Niskogradnja) u sukobu je interesa jer je Institut za građevinarstvo Banja Luke u vlasništvu firme koja se prijavila na tender, dok je trećeplasirani (Viadukt) onaj koji ispunjava sve uvjete, a najniži je po cijeni”, pojasnio je Hadžić.//Index.hr/HMS/

spot_img

Najnovije

spot_img