U Dnevniku D Federalne televizije gostovao je direktor Javnog poduzeća Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine Denis Lasić, koji je komentirao istragu Ureda zamjenice europskog tužitelja u Veneciji koja se vodi protiv njega i još nekoliko osoba iz sadašnje uprave Autocesta. HMS u nastavku prenosi razgovor urednice Nikoline Veljović s direktorom Autocesta FBiH Denisom Lasićem
Jeste li sudjelovali u radnjama koje su predmet istrage – dogovarali mito ili pogodovanje?
-Mi jesmo pod određenim predistražnim razinama, gdje smo obaviješteni od suda sa sjedištem u Veneciji, koji se bavi predmetima pronevjere europskog novca, odnosno novca banaka koje financiraju naš koridor – konkretno EBRD. Upoznati smo s slučajem već dvadesetak dana, i sve spomenute osobe koje ste naveli također. Međutim, radi se o predistražnim radnjama, gdje smo samo obaviješteni da budemo na raspolaganju za dostavu dokumentacije i da angažiramo odvjetnika u Italiji, preko kojega će ići sva komunikacija sa sudom. Mi smo se stavili na raspolaganje i dostavili svu moguću dokumentaciju u vezi tog slučaja. Potpuno smo svjesni onoga što smo radili i garantiram da ni ja ni itko iz sadašnje uprave nije sudjelovao ni u kakvom koruptivnom dijelu, rekao je Lasić.
Jesu li SIPA i Tužiteljstvo BiH uključeni u ovaj predmet?
-Što se tiče SIPA-e, odnosno Tužiteljstva BiH, znamo da je predmet formiran već oko godinu dana. Čuli smo neformalno da su neki ljudi saslušavani, ali koliko ja znam – od ove četvorice spomenutih, među kojima sam i ja – nitko do sada nije saslušavan, naglasio je.
Tko je podnio prijavu i zbog čega?
-Prijavu je podnijela firma Trasa. Oni su izrazili sumnju da se pogodovalo drugorangiranoj firmi iz Italije, Tehnical, da postane prvorangirana, odnosno da joj se ponuda pojeftini. To je nonsens, jer ako je neka ponuda pojeftinila, ne vidim kako bi netko od toga imao korist u vidu mita ili pogodovanja. Posebno jer je prijavu podnijela firma koja uopće nije bila sudionik tendera za nadzor na dionici Ozimice – Poprikuše. Kasnije se ispostavilo da je upravo Trasa sudjelovala u izradi ponude za firmu Tehnical iz Italije, objasnio je Lasić.
Zašto firma Trasa ne bi htjela da se to zna?
-Svi znamo čija je firma Trasa – neizravno povezana s bivšim direktorom, mojim prethodnikom. Dakle, sada se pokušava lopta prebaciti u dvorište sadašnje uprave. Mi ćemo to odbiti dokazima i činjenicama, naglasio je.
Možete li pojasniti kako je Tehnical postao prvorangirani ponuđač?
-U drugoj fazi, kada se vrši financijska evaluacija ponuda, primijećeno je da je firma Tehnical napravila računsku pogrešku od otprilike 500 tisuća eura. Oni su prvobitno bili drugorangirani s ponudom od 4,6 milijuna eura, dok je prvorangirana bila firma PPG s 4,4 milijuna. Nakon korekcije računske pogreške, Tehnical je postao prvorangirani. Takve računske provjere obavlja komisija pri Službi za međunarodne nabavke, u procesu u koji mi, kao uprava, nemamo nikakav izravan uvid, rekao je Lasić.
-Kada se utvrdi računska greška, dužni ste zatražiti od ponuđača da potvrdi je li svjestan greške i prihvaća li korigiranu ponudu. Mi imamo pisanu potvrdu od firme Tehnical da su oni odgovorni za svoju cijenu i da je ona autentična. Također su potvrdili da jesu surađivali s Trasom prilikom izrade ponude, ali da su sve cijene njihove, dodao je.
Što je razlog?
– Krajni cilj firma „Trasa“ dobro zna o kojim je svim procesima bio i koliko je mentor bila svim drugim projektanskim kućama. Ali o tome će reći vrijeme, odnosno sudski sporovi, rekao je.
Tvrdite da je firma „Trasa“ usko povezana s bivšim direktorom „Autocesta“ Federacije, Elmedinom Voloderom, te da on stoji iza njenih aktivnosti iz sjene. Na osnovu čega to tvrdite? Postoje li konkretni dokazi?
– Postoje dokaze, mi u svakodnevnom radu se susrećemo s tim. Možemo svake te projektanske kuće to potvrditi, to je bilo jedno organizirano, orkestrirano djelovanje, nisu oni samo djelovali kroz Tehnical, djelovali su oni kroz mnoge kuće koje su se poslije pojavile firme u samom nadzoru, odnosno u samom projektiranju, naveo je.
Hoćete reći da je tu negdje posljednik bio, gospodin Voloder?
– Bio je sigurno veliki posljednik, na neki način upravljao tim procesima, to je opće poznato. Gospodin Voloder se inače bavio, odnosno došao iz projektanske kuće „Divel“ na sadašnje mjesto, odnosno mene, kao prethodnika na mjesto direktora javnog poduzeća „Autoceste“. Što se nas tiče, mi želimo ovo što smo mi, na neki način osumnjičeni, želimo to dokazati i želimo skinuti ljagu i medijski linč koji se stvorio. Od medija koji vole samo negativnost i loše, pa možda smo mi dirnuli u neke uhodane procese koji su na puno višoj razini, ali vrijeme će sve reći što i kako i zašto, obrazložio je Lasić.
Firma „Trasa“ se dovodi u vezu s gospodinom Elmedinom Voloderom, bivšim direktorom „Autocesta“ Federacije. Možete li reći, da li je ta firma intenzivno poslovala s Autocestama upravo u razdoblju dok je on bio na čelu te institucije?
– Radila je dosta poslova samostalno ili u konzorciju. Mi imamo i danas ugovora aktualnih, aktivnih s firmom „Trasa“. Mi ne želimo istraživati, mi želimo samo da nam se stvori ambijent i da se ne kočimo s ovakvim stvarima, ono što želimo uraditi. Ovih dana se borimo samo da probamo javnosti objasniti o čemu se radi, dodao je.
Jeste li znali da se to radi i da su takve veze između firme „Trasa“ i direktora „Autocesta“ kada ste bili ministar prometa i kominikacija?
– Nisam znao da je to u tolikoj mjeri ni blizu. Aktuelna vlada je već poduzimala mjere i krivične prijave podizala. Mi smo kao uprava, kad smo došli, kad smo preuzeli mandat, podvukli smo crtu zajedno s bankama, s našim kreditorima. Usmjerili projekat na pravi put. Neke projekte smo spasili, to je naravno i koštalo, ali bolje ići ka cilju nego da smo zaustavili projekat i čekali istrage, jer bi ponovo morali raspisivati tender, ponovo sve procedure, pa tražiti ponovo kreditore i tako dalje. Jednostavno budete u začaranom krugu, naveo je.
Kada smo zatražili komentar od Europske banke za obnovu i razvoj, odgovorili su da ne mogu komentirati konkretan slučaj, ali da su s njim upoznati jer provode određene istrage. Jeste li vi upoznati s tim istragama? Jeste li u kontaktu s EBRD-om u vezi s ovim slučajem?
– Ne ulazim u to. Zato nismo htjeli upoznavati javnost. Istražne radnje, kao i puno nekih procesa prije nas, ne želimo zamarati javnost. Upravo ova firma, koja je i predala prijavu, s namjerom, izvijestila medije i tako dalje. Mislim da su komprimitirali proces. Kompromitirali su proces svojom izjavom u javnosti, rekao je.
Očekujete li da će sva buduća poslovanja s bankom konkretno biti otežana, usporena i da će usporiti cijele procese i dobijanje kredita pa na koncu izgradnje?
– Upravo mi želimo ljagu skinuti sa sebe što prije. Ova situacija nije dobra, ovo medijsko ispiranje nije dobro. Banka štiti svoj indekritet, svoj dignitet. Bez obzira koliko mi to predstavljali, to smeta. Ljudski je da smeta i jednostavno kad ste u pravu, želite da to što prije dokažete i kao što ste rekli. Ili je prijavitelj u pravu, ili su optuženi u pravu, ali da se što prije dođe do rješenja, naveo je Lasić.
Revizorski izvještaj pokazuje da je 500 milijuna KM potrošeno na četiri projekta čija je cijena znatno porasla. Može li se takvo povećanje troškova opravdati?
– Vi ste čak dobro izrazili da su potrošeni. Puno su jači medijski nastupi da je to neko potrošio, uzeo. Što se tiče revizorskog mišljenja, dobili smo nastavak u šestom mjesecu. Uz puno uvožavanja svih institucija i ureda za reviziju, tri mjeseca smo objašnjavali neke stvari, usmeno, pismeno slali dopise za svaku ovu stavku koja je negativna po njihovom mišljenju, ali oni imaju svoj princip, revizorski princip i oni samo kumulativno zbroje sve što vide da se potrošilo i došli su do brojke 255 milijuna eura. Što je 255 miliona eura? Oni su nama sve promjene, sve andendume od 2018. do 2024. istovarili u dvorište današnje uprave. Svi andendumi su podložni eventualnim istragama. Sastavni dio svakog ugovora su klizne skale. Vi znate da u tom razdoblju je bio COVID, poskupljenje energenata, betona, željeza. Sve je to utjecalo, tako da su samo na ime klizne skale izvođači naplatili 120 milijuna eura. Ovdje je 255 milijuna eura koje se podnosi izvješću, tu smo navedeni s PDV-om. Kod nas se PDV vraća, odnosno ide u investicije. Između 100 i iznosa 255 bez PDV-a, 210, to je 85 do 90 milijuna eura koje je potrošeno na ova četiri andenduma koje ste vi spomenuli, dodao je Lasić.
Kako odgovarate na česte prigovore da gradite samo u Hercegovini, čime se aludira da ustvari Autoceste s Vama na čelu grade uglavnom tamo gdje je hrvatsko stanovništvo ili konkretno gdje je HDZ na vlasti?
– Mi smo firma koja djeluje na području Federacije i nama je svaka općina, svaki grad jednako vrijedan. Postoje neki mediji koji žele zatrovati javnost svakodnevnim nekim izjavama i tekstovima. Što se tiče trenutno građenja Koridora, najjači je u ZDK-u. U Hercegovini imate trenutno tunel Kvanj, imate dva- tri tendera koja ćemo eventualno potpisati u ovih mjesec-dva. Imate brzu cestu Mostar-Široki, dva tendera koja su završila, koja ćemo isto potpisati. Što se tiče radova, i sad je to vrlo skromno u Hercegovini. Bit će toga dosta u narednom periodu, ali zašto će biti dosta? Zato što se nije do sada ništa radilo. Što nam znači samo Koridor od Sarajeva ka Orašju, odnosno ka Savi, sjeveru Bosne i Hercegovine, moramo biti spojeni i prema Mostaru, navodi Lasić.
Koliko je trenutno aktivnih gradilišta na Koridoru 5C?
– Imamo aktivnih sada 56 km. Ovaj tunel Golubinja, dio Poprikuše – Nemila, ćemo završiti za mjesec dana. 10 km bit će u funkciji. Dosta će biti pušteno još do kraja ljeta 2026., od tih 56. Imamo 82 u pripremi, rekao je.
Imamo li novac za to?
– To je sve završeno. Proceduralno je u završnoj fazi procedure. A 136 km to znamo – imamo u funkciji.
Tunel Prenj. Izuzetno zahtjevna dionica. Kada počinje gradnja?
– Evo, upravo čekamo od banke završnu suglasnost drugog dijela tendera. Upravo sam pred ovu emisiju provjerio sa Službom za međunarodne nabavke u kojoj smo u fazi, dobio sam čvrsta uvjerenja da ćemo do kraja ove godine imati potpuno završeno. Da li će to biti u 12. ili 1. mjesecu potpis ugovora, ali ćemo krenuti. Mi znamo da je Prenj okidač za završetak Koridora. Bez obzira koliko to još traje vremenski, neki interval 5,5-6 godina, ipak, tad vidimo svjetlo na kraju tunela, naglasio je Lasić.
Jednom ste rekli, bili ste vrlo optimistični, lijepo je to bilo čuti, ali koliko je realno da će sve biti završeno do 2030. godine?
– I sad vjerujem u te rokove, 2030 – 2031. Ali opet kažem, nisam više toliko optimističan. Sad mogu samo ono najaviti što dolazi od Uprave Autocesta, Vlade FBiH, ministarstva.
Što je smanjilo Vaš optimizam?
– Utječe puno drugih faktora. O problema državne, vojne, imovine, problem Vijeća ministara, rada, nerada. Dobijanje raznih dozvola. Ured visokog predstavnika nam je na neki način stavio okove na ruke ovom odlukom o zabrani upravljanja državnom imovinom. I sad je to umijeće mogućeg. Radimo ono gdje nam nije kočnica državna imovina. I ovim putem apeliram na Ured visokog predstavnika da nam izađu u susret, ove izmjene i dopune Zakona o državnoj imovini koje smo mi uputili ka Vladi Federacije, odnosno Vlada na Parlament. Jer bez toga nemamo građevinskih, urbanističkih dozvola, ističe on.
Na koliko kilometara je problem eksproprijacija i državno zemljište?
– Mostar Jug, Kvanj, sad tražimo to neko drugo rješenje, jer nismo imali podršku Predsjedništva. Isto to Predsjedništvo je donijelo za tu dionicu odluku o zaduženju 60 milijuna eura. Isto to Predsjedništvo sad neće da donese odluku da nam oslobodi da možemo tu raditi, objasnio je.
Kada ćemo brže početi praviti brze ceste?
– Mi smo potpuno svjesni da moramo hitno djelovati na spajanju ovih mnogoljudnijih područja koja nisu usko vezani za Koridor – tuzlanska regije, bihaćka regija, središnja Bosna, Lašva, Nević Polje, dalje prema Jajcu, kao i ova brza cesta Mostar -Široki-Republika Hrvatska. Mi tu radimo. Što se tiče projektiranja, imamo novca. Tu je već dosta i završeno, glavni projekt, neki su u završenoj fazi. Da bismo ‘napali’ brze ceste onako kako treba nama treba novi, jaki poticaj financijske naravi. Procjena je da 3 milijarde eura treba uložiti da bi se napravile brze ceste. Imamo ponuđače koji nude, i financije i izvođenje, a uputili smo inicijativu ka Vladi Federacije da nam napravi zakonski ambijent da možemo ući u taj proces. Očekujemo već u ovoj godini da će proći faze Vlade odnosno Parlamenta, zaključio je Lasić. /HMS/













