Naugodan miris koji se širi iz ventilacijskih otvora u automobilu više je od obične smetnje. Često se iza njega krije ozbiljan higijenski, a ponekad i tehnički problem.
Palite automobil, ventilacija se pokreće i odjednom vas zapuhne ustajali miris – za mnoge vozače to je jasan znak da klima-uređaj treba hitnu intervenciju. Objašnjavamo zašto dolazi do tipičnog “smrada klime”, što možete učiniti po tom pitanju i zašto “uradi sam” rješenja s interneta često donose više štete nego koristi.
Odakle dolazi neugodan miris?
Klasičan uzrok su gljivice, klice i bakterije koje se nakupljaju na isparivaču klima-uređaja. To je mjesto gdje se tijekom hlađenja stvara kondenzacija, što ga čini vlažnim rajem za mikroorganizme. U kombinaciji s prašinom, peludi i drugim česticama, stvara se biofilm koji se sa svakom vožnjom upuhuje u unutrašnjost vozila.

Ako sustav počne mirisati na vlažne krpe ili, u najgorem slučaju, na pokvarena jaja, to je jasan znak upozorenja: u vašem sustavu raste nešto čemu tamo nije mjesto. Uzrok može biti i prljav filtar kabine.
Što zaista pomaže?
Najvažniji korak je prevencija. Redovito korištenje klima-uređaja tijekom cijele godine – čak i zimi – osigurava da se vlaga i čestice ne zadržavaju trajno. Dovoljno je jednom tjedno na nekoliko minuta uključiti ventilaciju na najjače. Također, isključivanje klima-uređaja nekoliko minuta prije kraja vožnje pomaže isušiti isparivač.
Veliku ulogu igra i filtar kabine, poznat i kao filtar peludi. Ako se ne mijenja jednom godišnje ili najkasnije svakih 15.000 kilometara, i sam može postati izvor klica. Vlažan i začepljen filtar savršeno je leglo za bakterije i uzrokuje lošu kvalitetu zraka u vozilu.
Ako klima već ima neugodan miris, profesionalno čišćenje je gotovo neizbježno. Jedino servisna radionica može doći do zahvaćenih dijelova sustava te stručno dezinficirati isparivač i zračne kanale. Tretmani ozonom ili ultrazvučne metode učinkovito uklanjaju klice na samom izvoru problema.
Zašto izbjegavati “uradi sam” rješenja
Mnogi proizvodi s interneta koji obećavaju brzo rješenje, poput pjena i sprejeva, često samo pogoršavaju problem. Takva se sredstva nekontrolirano šire, uglavnom ne dopiru do isparivača i ostavljaju hlapljive organske spojeve (VOC) u unutrašnjosti vozila. Oni mogu izazvati glavobolje, a za neke se čak sumnja da su štetni za zdravlje.
Stručnjaci upozoravaju ako i koristite slobodno dostupna sredstava, ona djeluju najviše površinski. Mnoga uopće ne dopiru do gljivica – a često sustav nakon toga smrdi jednako kao i prije.

Neugodan miris iz klima-uređaja nije samo neugodnost, već može biti i znak tehničkih problema. Što se klice i vlaga duže zadržavaju na isparivaču, to je veća opasnost od korozije ili smanjenja učinkovitosti sustava, što može dovesti do skupih popravaka. Stoga, ako se želite poštedjeti tvrdokornog smrada i potencijalno štetnih kemikalija, problem je najbolje prepustiti specijaliziranoj radionici./HMS/
















