Hrvatski Medijski Servis
IZ MINUTE U MINUTU

Deset koraka do potpunog prestanka pušenja

Do kraja godine, najavljuju iz vlade, cigarete ponovo poskupljuju. Očekivano, i ova je najava pokrenula temu o procvatu crnog tržišta, jeftinijim proizvodima “preko granice”, ali i temu o prestanku pušenja. Stoga, za sve vas koji ovih dana ponovo preispitujete je li dim cigarete vrijedan vašeg novca i zdravlja, donosimo savjete četiri bivša pušača koji su s veseljem odlučili podijeliti svoja iskustva i otkriti što je njima pomoglo da se riješe cigareta.

1. Objavite svima da prestajete pušiti

Melita (30) je zadnju kutiju cigareta bacila u smeće kada se teškom mukom popela na vrh brda tijekom jednog planinarskog izleta.

“Tamo, nasred brda, shvatila sam da ne mogu disati, da me prijatelji moraju čekati i zapitala sam se zašto si ovo radim? Iako sam u već par navrata pokušavala prestati, ne bih uspjela. Sada sam prvi put to rekla na glas, pred prijateljima. Mislim da je to presudilo: ako netko zna, bit će sramota ako pogazim svoju riječ”, kaže Melita koje ne puši već tri godine.

2. Ako ste već pokušali prvo, ali bez uspjeha, zadržite odluku za sebe

Za razliku od Melite, Dario (36) se cigareta ostavio iz trećeg pokušaja, prije tri i pol godine, na način da svoju odluku ovoga puta s nikim nije podijelio.

“Što više pričaš da prestaješ, više te ljudi ispituju i više razmišljaš o tome. Pitaju te kako ide, imaš li želju. Ne želim to slušati. Čim manje ljudi zna, tim bolje. Primijetit će, naravno, ali to je zanemarivo u odnosu kad pričaš. A i meni je tako bilo lakše”, kaže Dario.

3. Odredite tajming koji vam ide na ruku

Marko (30) upravo broji 25. dan bez cigarete. Zdravlje je presudilo: umor, loše raspoloženje nakon prve jutarnje cigarete i krv iz nosa, koja je bila izravna posljedica pušenja i oštećenja sluznice. Ipak, kaže da je tajming je bio ključan.

“Nije mi ovo prvi pokušaj, ali sad već imam iskustva i znam više toga. Odlučio sam prestati dva tjedna prije godišnjeg odmora, tako da krizu prebrodim na godišnjem. Znao sam da neću uspjeti ako čekam jesen: depresija, gotov godišnji. Meni je ovo odlično razdoblje. Kad se vratim na posao, želja za cigaretom će biti manja jer će proći više od mjesec dana otkako ne pušim i bit će lakše”, kaže Marko, piše Index.hr

4. Pripremite se na krizu

“Bila sam u jako velikoj krizi. Prva tri dana nisam mogla spavati, a kada bih i zaspala, sanjala sam da sam zapalila cigaretu. Prvi dan na poslu bio mi je katastrofa, bila sam nervozna. Pokušala sam sa žvakaćim gumama za odvikavanje, ali onda me bilo strah da ću se na to navući”, kaže Melita koja nije izbjegavala večernje izlaske, ali je zato redovito motala papirić u rukama: “Bila sam nervozna, ali sam zauzela stav da mi prestanak pušenja neće biti kazna i da si neću uskraćivati kavu ili piće”.

“U prvih par dana nikako nemojte piti alkohol! Skoro sam umro od želje za cigaretom! Sad mogu popiti pivo, ne smeta mi, a u kavi uživam i više nego prije. Mislim da je prvih pet dana užasno i da si treba dozvoli prejedanje i bilo što što te odvlači od cigarete, a onda kasnije te pusti želja. Od petog dana do mjesec i pol dana želja za cigaretom se postepeno smanjuje, ali treba se pripremiti na to da će prvih pet dana biti pakao”, priznaje Marko.

5. Čitajte knjige, koristite aplikacije

“Sjetila sam se da mi je, još drugi tjedan otkako sam došla raditi u firmu, jedan kolega dao knjigu Kako je lako prestati pušiti. Krenula sam čitati tu knjigu i ona me spasila jer mi je objasnila što se događa u tijelu nakon prestanka pušenja. Na primjer, našla sam podatak da nikotinska kriza traje 15 dana, a nakon toga ostajemo samo ja i moja navika. To mi je puno pomoglo. Doslovno sam križala dane i kad je došao zadnji dan, kao da mi je psihički došlo ‘ok, sad je gotovo'”, kaže Melita koja je nekad pušila kutiju cigareta dnevno.

“Definitivno mi je pomogla jedna besplatna aplikacija koju sam koristio. Svaki put kad bi me ulovila kriza, preko nje bih vidio koliko sam napredovao. To mi je bila motivacija za dalje”, kaže Dario koji aplikaciju još uvijek ima pa nam iščitava statistiku na današnji dan.

“U ove tri i pol godine uštedio sam 24.647 kuna. To je 6.843 kune godišnje, po tadašnjim cijenama. Sada bi bilo još i više. Nije baš da sam taj novac uštedio, ali potrošio sam ga na smislenije stvari. Ali, još mi je draži podatak da u ovih tri i pol godine nisam popušio 19.718 cigareta! To bi bilo 5.502 cigarete godišnje jer sam u parametrima naveo da pušim 16 cigareta dnevno”, ponosno ističe.

6. Uklonite sve što vam smeta i, ako treba, izolirajte se

Lana (30) je prvu cigaretu zapalila s 15 godina, a sada već pet godina živi bez dima. Glavni razlog bio je novac, ali i strah da se ne pretvori u “pravog okorjelog pušača”.

“U izlasku, uz alkohol, sam znala popušiti cijelu kutiju. Inače kroz tjedan kutiju do dvije. Mislim da je ključno što ne pijem kavu. Krize sam imala uz alkohol: cijelih prvih godinu dana nepušenja znala bih gledati pušača i dolazila bih u napast žicati cigaretu. Tada sam si rekla ne i nakon par minuta želja bi prestala. Najviše me bilo strah da tijekom izlaska ne popijem toliko da mi postane svejedno hoću li zapaliti. Srećom, to se nije dogodilo”, kaže Lana.

“Rekao sam da mjesec dana neću ići van. Doslovno. To je bilo relativno lako jer je bila zima, ljudi ne izlaze toliko pa sam na mjesec dana odrezao kontakt s bilo kakvim mjestima koja imaju veze s pušenjem, kavom i alkoholom”, kaže Dario koji smatra da je to presudilo uspješnom prestanku pušenja.

7. Uključite se u grupu na forumu i/ili potražite stručnu pomoć

“Najviše mi pomaže forum sa savjetima o prestanku pušenja. Tu se skupljaju ljudi koji prestaju i daju jedni drugima savjete, opisuju kako su prebrodili dan. Kad mi dođe kriza, odem u tu grupu i vidim kako se drugi nose s tim problemom i da nisam sam”, kaže Marko koji je sastavio i popis stvari koje mu idu na živce kod cigareta, a nosi ga kao podsjetnik: “Cool je razmišljati o posljedicama tih cigareta: umor, starenje, smrad… Tek sad primjećujem koliko pušači smrde. Danas sam bio na kiosku, bio je ispred mene neki pušač, jako je smrdio i samo sam pomislio: ‘Ovako sam i ja smrdio'”.

“Ako čovjek nema snagu volje, dobro je potražiti stručnu pomoć. Hrvatski zavod za javno zdravstvo odobrava bolovanje za one koji odluče krenuti u školu za prestanak pušenja, a nekima je navodno pomogla i akupunktura”, predlaže Lana.

8. Pijte vodu i pazite na razinu šećera u organizmu

“Malo sam čitao. Najbitnije što sam pronašao je da je želja za cigaretom jača kada je tijelo dehidrirano i nema dovoljno šećera. Kad popijem vodu i pojedem nešto slatko, recimo sladoled sad po ljeti, primjećujem da mi želja jenjava”, kaže Marko te dodaje da mu pomaže i šetnja pa napravi “krug po kvartu” kad poželi zapaliti.

9. Ne gledajte krajnji cilj već napredujte malim koracima

“Ljudi, po meni, ne smiju gledati u daljinu u smislu ‘ja više nikad neću zapaliti’ jer onda počnu živčaniti i automatski zapale. Bolje se fokusirati na tu sljedeću cigaretu koju neću zapaliti kad mi dođe kriza i tako ići malim koracima”, savjetuje Dario.

10. Zaboravite na “budem samo jednu”

“Čim tu jednu cigaretu popušiš do kraja, vratio si se”, kaže Lana.

“Još ako je držiš u ruci, to je već motorički i to je problem. Ja sam u jednom trenutku krize zatražila dim od prijateljice, dala mi je iz svoje ruke. Friškom nepušaču prva dva tri dima mogu biti odvratna, ali bolje je ne riskirati, a kamoli uzeti cigaretu u ruke i popušiti je do kraja. Da sam to napravila, sigurna sam da bih propušila ponovo. Ovako sam se samo podsjetila koliko je odvratna, ali ni to nije bilo vrijedno rizika”, dodaje.

“Definitivno je problem ‘ta jedna cigareta'”, kaže Dario.

“Ta jedna te samo tako povuče nazad. To je bitno pravilo čak i nakon pet godina. Kad sam prvi put prestao, nisam pušio dvije godine i pomislio sam, ma mogao bih zapaliti samo jednu. Sljedeći vikend sam već bio na dvije. Mjesec dana kasnije, bio sam na kutiji dnevno. Čak i danas, ako popijem, zna mi doći želja i traje pet sekundi. Vjerojatno će tako biti i nakon deset godina, ali znam da ‘ta jedna’ znači kompletan put nazad. Jednom kad se prestane, ne povlači se više niti jedan dim”, kaže Dario.

Ako baš nikako ne uspijevate prestati, potražite barem alternativu

Iako je nekoliko puta pokušavala, Vesna (57) bi se uvijek vraćala cigaretama. Koliko god želi prestati, priznaje da joj ne polazi za rukom, ali sretna je što je barem pronašla alternativu.

“Prije šest mjeseci prešla sam na proizvode koji zagrijavaju duhan. Djeca su me nagovorila. To je zapravo bio njihov poklon, da se manje trujem. Prihvatila sam to. Ugodniji je miris, tješi me što sada barem ne unosim te supstance kojih ima u cigaretama, to je zapravo poanta. Prije sam pušila kutiju dnevno, teško sam disala, a sada ipak osjećam da mi je bolje. Ipak, trebalo bih potpuno prestati”, kaže Vesna dok sjetno uvlači dim svoje zamjenske cigarete./HMS/

About the Author
NAPOMENA: Komentari kojima se krši Etički kodeks Vijeća za tisak, koji sadrže uvrijedljive, klevetničke i diskriminirajuće sadržaje bit će uklonjeni.

Komentirajte