ŠANTIĆ ZA HMS: Treba naći način za nastavak izgradnje autoceste bez novih kreditnih zaduženja

BiH spada u red zemalja s najvećom nezaposlenošću, i najlošijom poslovnom klimom u svijetu. Ključne smetnje za poslovanje u BiH, koji poslovni ambijent čine nepovoljnima, prema istraživanjima EBRD-a i Svjetske banke su: politička nestabilnost, korupcija, porezna administracija, sporo i preopterećeno sudstvo, neformalni sektor, komplicirana procedura priključka na elektro-mrežu, spora i komplicirana procedura izdavanja građevinske dozvole, spora procedura osnivanja i gašenja poduzeća i nedovoljne vještine radne snage.

-Da bi se otklonili brojni i veliki nedostaci koji poslovnu klimu u BiH čine lošom, a gospodarstvo nekonurentnim potrebno je poduzeti korjenite strukturne reforme, a za takvo što je potreban politički konsenzus na svim razinama vlasti. U proteklom razdoblju takvog konsenzusa nije bilo, zbog čega sam umjereni pesimista, da će se stvari poboljšati, kaže predsjednik Gospodarske komore Federacije BiH dr Marko Šantić za Hrvatski Medijski Servis.

Upitan o dosadašnjim učincima ekonomskih reformi Šantić kaže kako se ekonomija u FBiH i BiH nalazi u konstantnom procesu kontinuiranih reformi desetljećima, tako da je i sam termin ekonomskih reformi već pomalo potrošen.

Zbog političke situacije provedba reformske agende jako usporena

-Govorimo li o dokumentu Reformska Agenda, mislim da je nakon početnog entuzijazma, provedba ovog dokumenta u pogledu donošenja novih propisa i mjera u oblasti gospodarstva jako usporena. Primjerice novi zakon o stečaju priprema se već dvije godine, isto tako izmjene zakona o doprinosima i porezu na dohodak, reforma mirovinskog sustava nije ni započeta i tako dalje, kaže sugovornik HMS-a.

On smatra kako je sporost u provedbi Agende posljedica političke situacije u zemlji i nepostojanju stabilne parlamentarne većine za donošenje zakona, te da neki pozitivni pokzatelji, zapravo i nisu rezultat provedbe Reformske agende.

-Obzirom na neefikasnost izvršenja zadataka iz Reformske Agende, teško je reći da su određeni pozitivni statistički pokazatelji koji su evidentni, rezultat reformi. Mnogo je bliže istini da naši poduzetnici i pored ovako kompliciranog i za poduzetništvo destimulativnog društvenog uređenja, uspijevaju razvijati biznis i bilježiti pozitivne rezultate, mišljenja je predsjednik GK F BiH.

Komora spremna pomoći Vladi

Upitan kakva je suradnja Federalne Gospodarske komore i Federalne vlade i može li Komora, svojim potencijalom pomoći Vladi i provedbi ekonomskih reformi i poboljašanju poslovne klime dr. Šantić kaže kako Gospodarska komora FBiH konstantno pokazuje inicjativu i nudi Vladi FBiH suradnju na način kako je to predvidio zakon o komorama u FBiH i statut. Smatra da bi Federalna vlada mogla pokazati mnogo više otvorenosti prema idejama i prijedlozima gospodarstvenika koji nastoje zaštiti svoje interese preko Komore.

-U dosta slučajeva Vlada uzima kao relevantne sugovornike određene nevladine organizacije koje daju sebi za pravo zastupati interese cjelokupog gospodarstva iako nemaju ni zakonskih ni realnih osnova za takve pozicije. Mi u okviru Komore imamo jako dobro organizirane pojedine sektorske grupacije koje predstavljaju glavninu poduzeća iz pojedinih sektora i kao takve najbolje su upoznate sa specifičnom problematikom iz svojega područja. Bilo bi jako korisno kad bi Vlada više uvažavala stavove naših grupacija kad je riječ o donošenju odnosno odsustvu regulative iz određenih područja, kaže Šantić za Hrvatski Medijski Servis.

No, dodaje, kako u zadnje vrijeme, vjerojatno radi njihove upornosti, Vlada FBiH počinje u određene zadatke iz reformske agende uključivati i Federalnu komoru. Kao najpozitiviji primjer navodi  projekt izrade kataloga strateških proizvoda FBiH, što predstavlja jednu od aktivnosti iz reformske agende, a koji provodi Komora zajedno s ministarstvima.

Istražiti nove načine za nastavak financiranja izgradnje autoceste

Nastavak izgradnje autoceste na Koridoru 5C ubrzao bi ekonomski opravak Federacije BiH. No, predsjednik GK FBiH kaže kako je, nažalost, izgradnja autoceste jako usporena i to na dionicama za koje su već osigurana sredstva, posebno kad je riječ o Hercegovini.

-Zbog dnevnoplitičkih prepucavanja i raznoraznih podmetanja između izvođača koji dobiju posao i onih koji se žale, mi stojimo s gradnjom i ne koristimo već odobrena sredstva, kaže Šantić.

Na upit može li se nastaviti izgradnja autoceste, bez povećanja trošarina/cestarina na gorivo, koje su uvjet međunarodnih institucija za nove kredite, predsjednik GK FBiH kaže kako treba naći načina da se gradanja autoceste nastavi bez novih kreditnih zaduženja.

-Prema svim analizama i istupima odgovornih ljudi iz JP Autocesta i Vlade FBiH, mi smo svoj kreditni potencijal za autocestu kod međunarodnih kreditora potrošili, te su nužna nova fiskalna opterećenja ako želimo koristiti ovaj model financiranja izgradnje. Smatramo da bi, ako ne za čitav projekt, onda za određene dionice, bilo korisno istražiti i mogućnosti financiranja izgradnje koji se ne temelje na kreditnom zaduženju, kaže predsjednik GK FBiH dr Marko Šantić./HMS/

spot_img

Najnovije

spot_img