Hrvatski Medijski Servis

HMS OTKRIVA: Tko su vlasnici najutjecajnijih privatnih medija u BiH?

Odgovor na pitanje tko su vlasnici najutjecajnijih privatnih medija u BiH i ne bi trebala biti vijest, kada bi mediji u impressumima objavljivali nazive tvrtki- svojih nakladnika i imena njihovih vlasnika. Kako to nije slučaj, želite li otkriti imena vlasnika najmoćnijih medija u BiH morate koristiti zaobilazne puteve, od novinskih članaka, preko informatora insajdera, do internetskih foruma. Neki od medijskih tajkuna poznati su široj javnosti, dok se drugi rijetko ili gotovo nikada ne pojavljuju u javnosti, piše Hrvatski Medijski Servis.

Radončić, Oručević, Mujo Selimović…

Najpoznatiji i po semu sudeći najmoćniji čovjek u medijskom biznisu u BiH, ujedno je i drugi najmoćniji bošnjački političar-Fahrudin Radončić. Radončić i njegova supruga Azra su suvlasnici medijskog carstva, u kojem najistaknutije mjesto ima Dnevni avaz, najčitaniji dnevni list među Bošnjacima, a kako su oni i najbrojniji u BiH, Dnevni avaz već godinama važi i za najčitaniju dnevnu novinu u BiH. Avazov internetski portal neznatno zaostaje za najposjećenijim internetskim poratalom u BiH Klix.ba. Ovaj on line medij na bosanskom jeziku, čija se redakacija nalazi u Sarajevu u vlasništvu je dvojice informatičara- braće Marija i Darija Šimića.

U vlasničkom portfoliju obitelji Radončić su i televizija Alfa, te specijalizirani časpisi Azra, namjenjen ženama i Extra, koja se bavi estradom.

Drugi najmoćniji medijski mogul među Bošnjacima je bivši (do)gradonačelnik Mostara Safet Oručević. Oručević je vlasnik Tv1, te nekoliko portala od kojih je najposjećeniji portal Vijesti.ba. Poziciju drugog najmoćnijeg medijskog poduzetnika među Bošnjacima treba zahvaliti vještom sinergijskom korištenju TV1 i portala Vijesti.ba.

Mujo Selimović, vlasnik sarajevske pivare, Klasa i niza drugih kompanija od prije nekoliko godina ušao je i u medijski biznis, kupovinom dnevnog list “Oslobođenje” i niskotiražnog tjednika “Dani”. Selimović je godinama bio u “ratu” s Radončićem, no prije nekoliko godina Radončić i Selimović sklopili su “pakt o nenapadanju”.

Turski kapital

Na, relativno maloj i nacionalno podijeljeno medijsko tržište odnedavno je sve prisutniji turski kapital. Nakon što je turska državna novinska agencija Anadolija pokrenula agenciju kćer u BiH, na medijsku scenu ušla je i kompanija Simurg, čije je direktor navodno blizak turskom predsjedniku Erdoganu. Ova medijska grupacija pokrenula je tjedni list Stav, blizak vladajućoj bošnjačkoj stranci SDA i njezinom lideru Bakiru Izetbegoviću, poral Faktor.ba, a prije nekoliko mjeseci i dnevni list Faktor.

Za svoj dio kolača na medijskom tržištu bore se i bivši urednik TV Sarajevo, kasnije TV BiH Senad Hadžifejzović, vlasnik i urednik Face tv, a od ratne 1992. egzistira i Tv Hayat, Elvira Švrakića, koja svoj rast nakon rata treba zahvaliti stranim donacijama, ponajprije američkog USAID.

Na kioscima  u BiH još se može pronaći i dvotjednik tjednik Start, Daria Novalića, koji izlazi još od 1998. , za razliku od Slobodne Bosne, koja je krajem prošle godine prestala izdavati svoje tiskano izdanje, a sve snage usmjerila na internetsko izdanje. Nakladnik lista je tvrtka- Pres- Sing, čiji je direktor Erbein Rešidbegović, predsjednik Upravnog odbora, poznati politički analitičar Asim Metiljević, dok je Senad Avdić glavni urednik portala.

U Sarajevu 11 televizija

Među posjećenijim sarajevskim portalima je i Depo.ba, u vlasništvu bivšeg direktora Federalne televizije, redatelja Jasmina Durakovića, te radiosarajevo.ba

Izuzimajući regionalne televizije N1, Al Jazeeru Balkans, javne servise Federalnu televiziju i BHT, te TV SA, televiziju Sarajevske županije i već spomenute, Alfu tv, TV1 i Hayat, u Sarajevu se nalazi sjedište još tri privatne televizije; Pink BiH, čiji je vlasnik srbijanski medijski tajkun Željko Mitrović i OBN televizija, koju je nakon rata pokrenula međunarodna zajednica, da bi je prije nekoliko godina kupio Zagrepčanina Ivana Ćalete, bivši vlasnik zagrebačke Nove tv.

Hrvatska medijska scena u BiH

Na hrvatskoj medijskoj sceni u BiH najutjecajniji je Večernji list, izdanje za BiH, čiji je urednik Jozo Pavković ,tiskovina u vlasništvu austrijske Styrije, a osim Večerenjaka u Mostaru se nalazi redakacija još jednih dnevnih novina- Dnevnog lista, čiji su vlasnici supružnici Rašić iz Ljubuškog- Miro i Mirjana.

U vlasništvu Hrvata su i tri televizijske postaje- TV Kisss je prije dvije godine preuzela grupacija Stanić. Kreševski poduzetnici imaju namjeru značjna sredstva investirati u razvoj tehničkih i kadrovskih potencijala, te poboljšanje programa ove tv kuće, čiji je direktor i glavni urednik Tvrtko Milović. Mostarska televizija Tv oscar C, koja gotovo da nema vlastitog programa u vlasništvu je Ante Krište. Najozbiljniji privatni tv projekat pokrenut nakon rata je Naša tv. Osnovalo ju je 55 hercegovačkih poduzetnika, programski je vodi iskusna bivša urednica HRT-a Hloverka – Novak Srzić, a program će početi emitirati u ponedjeljak, 14. ožujka. Ova tv kuća, prema najavama, programski će biti fokusirana na Hercegovinu.

Najutjecajniji hrvatski portali

Najposjećeniji internetski portal na hrvatskom jeziku u BiH, čija je redakcija u Mostaru je Bljesak.info, pokrenut još 2001. godine, vlasništvo je Mire Škobića i Željka Štegera, a uređuje ga Berislav Jurič. Među pet najutjecajnih hrvatskih on line medijima u BiH, koji su u privatnom vlasništvu su i portali Hercegovina.info, Poskok.info, Hrvatski Medijski Servis (www.hms.ba) i Dnevnik.ba. Iz impressuma nismo uspijeli doznati tko je vlasnik portala Hercegovina.info, no zato vlasnik Poskoka- Ivan Šušnjar široj javnosti nije nepoznat. Vlasnik Hrvatskog Medijskog Servisa je dugogodišnji novinar, koji je bio urednik nekoliko medija iz Mostara Milan Šutalo, dok je portal Dnevnik.ba, čiji je urednik Jurica Gudelj u vlasništvu Ludviga Letice.

Kopanja, Trišić i Darko Aleksić

Na medijskoj sceni Republike Srpske najgledanije privatne televizije su; BN sa sjedištem u Bijeljini, čiji je direktor i vlasnik Vladimir Trišić, blizak oporbi odnosno SDS-a, i banjalučka Alternativna televizija, čiji je jedan od vlasnika Darko Aleksić, poznat iz afere Gibraltar.

U Banja Luci se nalaze i redakacije dva utjecajna privatna dnevna lista, oba u vlasništvu, Miloradu Dodiku, bliskog Željka Kopanje– Nezavisne novine i Glas Srpske, čiji su internetski portali, među najposjećenijim portalima na srpskom jeziku u BiH. Najutjecajniji oporbeni portal u RS-u je Buka, kojeg uređuje (ne znamo je li i vlasnik) Aleksandar Trifunović. Buka je imala značajnu podršku Soros fondacije. Uz ovaj portal vrijedan spomena je i desno orijentirani Frontal.rs.

U ovoj analizi nisu obuhvaćeni vlasnici najslušanijih privatnih radipostaja. O njima nekom drugom prigodom../HMS/

About the Author
NAPOMENA: Komentari kojima se krši Etički kodeks Vijeća za tisak, koji sadrže uvrijedljive, klevetničke i diskriminirajuće sadržaje bit će uklonjeni.

Komentirajte